Criticii literari, față-n față cu televiziunea

V-ați întrebat vreodată cum ar suna rezumatele sau descrierile de seriale și filme din programele TV, dacă ar fi făcute de aceiași oameni care scriu descrierea cărților pentru edituri? Știți voi despre ce oameni vorbesc, ăia posedați de demonul criticilor literari care-i face să băsmească fin cu cuvinte neinteligibile și să nu spună nimic relevant, dacă se poate.

F.R.I.E.N.D.S. este o juxtapoziție a poveștilor a șase personaje care trăiesc într-un absurd banal cotidian. Spațiul desfășurării situațiilor ludice este format din două apartamente aflate în imediată apropiere unul de celălalt, ceea ce permite interacțiunea spontană și deseori surprinzătoare a acestor adulți adolescentini legați prin puternice relații amicale, în ciuda contrastelor psihice de care dau dovadă.

(Descrierea pentru F.R.I.E.N.D.S. e inspirată de cea pentru Jocul cu mărgelele de sticlă de Herman Hesse)

Star Wars este o serie care a făcut înconjurul lumii și a câștigat dragostea a milioane de fani. Povestea este un bildungsroman al tânărului Luke Skywalker, în care tinerii se vor regăsi, în ciuda faptului că acesta nici nu intră pe internet, nici nu folosește cuvântul „cool”. Deși nu este singura serie de filme care și-a păstrat prospețimea de-a lungul anilor, Star Wars se remarcă detașat prin faptul că este o serie-cult mult-iubită despre care s-ar putea vorbi zeci pe de pagini, dar care nu poate fi descrisă acceptabil într-un spațiu atât de scurt cum este acesta. Poate că e doar o serie foarte, foarte bună. Uitați-vă la ea și veți vedea de ce!

(Descrierea aceasta e inspirată din cea pentru De veghe în lanul de secară de J.D. Salinger, care reușește să nu spună nimic, dar o face cu multă încredere)

Stăpânul inelelor este cea mai cunoscută serie a regizorului Peter Jackson. Este o îmbinare între acțiune și lungi cântece despre trecutul unui ținut fantastic inventat. Contrastul între legendele cântate și recitate de-a lungul întregii serii și aventurile personajelor oferă un adevărat deliciu. Viețile regelui Aragorn, ale hobbiților și ale elfilor se împletesc într-o frumoasă narațiune care își schimbă mereu perspectiva, trecând de la unii la alții. Descrierile extraordinare ale lumii fantastice care formează cadrul poveștii sunt la limita imaginației umane.

(Descriere inspirată din cea pentru Iubita locotenentului francez, de John Fowles – care se referă la film, nu la carte)

Batman este un film despre două personaje, Bruce Wayne și Batman, care trăiesc în același oraș. Vocea celor doi se combină pentru a crea imaginea unei lumi pline de răufăcători, în care liliacul ajunge un element salvator, un simbol al eliberării. Transformările kafkiene care au acest mamifer ca punct central trimit la o eră primitivă a omului.

(Descriere inspirată din cea scrisă pentru La capătul lumii și în țara aspră a minunilor, de Haruki Murakami – unde se vorbește de două personaje, Watashi și Boku. Atât watashi, cât și boku înseamnă „eu” în japoneză. Diferența dintre ele e fix cea dintre „domnul profesor de matematică” și „profu’ de mate”. Asta nu-l oprește pe cel care a scris despre carte să băsmească metafizic despre Kafka)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *